Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego (CAPD – Central Auditory Processing Disorders), a więc zaburzenia pracy zmysłu słuchu związane z nieprawidłowościami na poziomie centralnego układu nerwowego (przy prawidłowej budowie i pracy części obwodowej, czyli uszu), obejmują:
- zaburzenia lokalizacji źródła dźwięku;
- zaburzenia różnicowania dźwięków;
- zaburzenia rozpoznawania wzorców dźwiękowych;
- zaburzenia umiejętności rozumienia mowy w obecności sygnału zagłuszającego;
- zaburzenia umiejętności rozumienia mowy zniekształconej;
- zaburzenia analizy czasowych aspektów sygnału dźwiękowego (zaburzenia zdolności do przetwarzania bardzo krótkich sygnałów dźwiękowych, również maskowanie dźwięków następujących i poprzedzających, zaburzenia umiejętności porządkowania czasowego dźwięków, zaburzenia integracji czasowej dźwięków;
- zaburzenia lateralizacji (dominacji stronnej) słuchowej;
- zaburzenia odbierania sygnałów współzawodniczących (na przykład dochodzących do obojga uszu).
Stwierdzenie występowania chociaż jednego z powyższych objawów pozwala na diagnozowanie w kierunku występowania centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego.
Trening słuchowy Metodą Warnkego powstał w odpowiedzi na występujące co raz częściej trudności w nauce wśród dzieci, które – wedle twórcy metody – są bezpośrednio związane z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego (CAPD).
Dzieci z CAPD nie mają możliwości zapamiętania wzorców dźwiękowych słów (lub mają ją silnie ograniczoną), które słyszały we wczesnym okresie swojego życia. Ponieważ nie znają właściwego „brzmienia” słowa, nie wiedzą też, z jakich głosek i liter powinno się ono składać. Często, aby poradzić sobie z trudnościami, dzieci rozwijają różne inne sposoby czytania, np. próbują rozpoznawać wyrazy wzrokowo tuż po ich pojawieniu się – postrzegają wyrazy jako obrazki. Strategia ta blokuje rozpoznanie i uczenie się wewnętrznej struktury wyrazu. Dzieci czytające w ten sposób będą mialy problemy z podziałem słowa na głoski i przypisaniem im odpowiednich liter. W toku dalszej edukacji może się to przyczyniać do pojawienia się między innymi dysleksji i dysortografii.
Diagnoza centralnego przetwarzania sygnałów spostrzeżeniowych w Metodzie Warnkego zakłada sprawdzenie tak jak największej liczby funkcji w stosunkowo krótkim czasie. Wiąże się to z kontrolą zakresu, w jakim funkcje te są zautomatyzowane, a także z uniknięciem błędów spowodowanych przez niewłaściwe odpowiedzi zmęczonego dziecka. Diagnoza CAPD Metodą Warnkego pozwala szybko sprawdzić czternaście różnych funkcji w atmosferze zabawy. Diagnostyka prowadzi się przy użyciu specjalistycznej aparatury testowo-pomiarowej. Pierwszych 8 testów (funkcji podstawowych) przeprowadza się za pomocą urządzenia A4Lab – Brain Audiometr, a pozostałe wykonuje się za pomocą specjalnie w tym celu zaprojektowanych narzędzi diagnostycznych.
Pełna terapia centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego opracowana przez Freda Warnke opiera się na treningach obejmujących trzy obszary:
- automatyzację przetwarzania spostrzeżeń w obszarze słuchu, wzroku i zdolności motorycznych;
- automatyzację koordynacji półkul mózgowych;
- rozwój i automatyzację „wzrokowego języka”.
Terapia Metodą Warnkego jest zatem zalecana jest dzieciom (od 6 roku życia) oraz osobom dorosłym, mającym problemy z prawidłowym czytaniem, pisaniem i mówieniem. Polecana jest również osobom z zaburzeniami koncentracji uwagi, pamięci oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.metodawarnkego.pl.